måndag 13 december 2010

Hjältar och antihjältar


Jag smög mig upp i morse för att titta på termometern. - 29,4 grader. Brrr. Gick sedan in i vardagsrummet och spanade mot skogskanten. Tänkte på de vilda rådjur som huttrar i kylan. Den bleka halvmånen lyste upp snön och det glittrar vackert. Allt är så stilla i min del av världen. Jag är tacksam över att jag bor i ett hus som håller värmen även när det närmar sig - 30.
Tittade på Hjältegalan i går och rördes till tårar. Härligt med människor som inte bara pratar utan också gör. Den unga grabben som utan att tänka räddade livet på en liten flicka. Berömvärt med den handlingskraften. Jag bugar. Hur många är det som handlar när man ser något? Hur många räds sin egen säkerhet? Killen förklarade sin handling med att han reagerade med ryggmärgen och inte tänkte alls. De som tänkte blev stående utan att hjälpa.
Vad händer mer i vårt land, förutom julhandel och klagomål på försenade tåg? Sprängattentat i Stockholm. Vi funderar, spekulerar och frågar oss, hur det kan hända här? Nu har det hänt. Förhoppningsvis en enstaka händelse. Kan inte förstå kopplingen hos de som skadar oskyldiga människor som en hämnd för något som någon annan iscensatt. Vad är drivkraften? Vad jag vet förespråkar alla religioner fred på jorden och människokärlek, förlåtelse osv.

Inga kommentarer: