måndag 14 mars 2011

Mat som medicin

Har varit på kurshelg igen och lyssnat till Peter Wilhelmsson. Naturläkare och näringsterapeut. Ämnet var Mat som medicin. Mycket intressant.
Vad har jag lärt mig då? Jo bland annat att rödbetor är bra för utrensning. Gör egen juice med rödbetor och morötter eller ta en 1/2 rödbeta till din smoothie. Hjälper levern med avgiftning.

Papayakärnor är bra mot parasiter. När du åker utomlands är det bra att äta upp papayakärnorna så skyddar de magen och stöder immunförsvaret.

Tranbär motverkar gikt, vattenmelon är bra för njurarna och håller magen igång. Tomater och vattenmelon innehåller båda lycopen som är bra mot prostatacanser.

Körsbär minskar LDL-kolesterolet och motverkar njursten och gallbesvär.
Jordgubbar är antiinflammatoriska och har använts i folkmedicinen mot acne, ringorm, magsår, förstoppning och diarre.

Gravida kvinnor bör äta extra med hallon under de sista 2 månaderna av graviditeten. Det stärker bäckenet.

Tillsammans med E-vitamn och zink stoppar blåbär utvecklingen av grå starr. etc,etc,
Massor av kloka tips om matens innehåll. Nu ska jag ta upp juicepressandet igen och blanda friskt.

Detta och mycket mera berättade han under 2 långa dagar på Alfa hälsocenter. Jag passade även på att köpa hem mer kokosolja. Finns nu i butiken på Storgatan igen.
Jag har i tidigare inlägg berättat om fördelarna med att använda kokos som matfett. OBS! Ingen smak eller lukt av kokos.

Nu är det lunch. Ska äta broccoli och lax. Omega 3 och en av de mest nyttiga grönsakerna.

Inga kommentarer: