onsdag 2 mars 2011

Näringslära

Jag har varit på utbildning i Stockholm igen. Mött en fantastiskt duktig och pedagogisk näringsterapeut som heter Maria Karlsson. '
Hon lyckades berätta om kemiska bindningar i proteiner, kolhydrater och fetter så att jag faktiskt förstod och ser det framför mig. Bra jobbat!

Annat intressant var att om du får sprickor i mungipan bör du äta gröna bladgrönsaker (folsyra).
Hon återkom ofta till den helande förmågan som finns AloeVera när det gäller magproblem. Annat bra för känsliga magar och tarmar är lakritspulver. Jag tänker då att det är bra att dricka lakritste för att lugna magen. Sedan var det kokosoljan och dess läkande förmåga som rekommenderas. Invärtes och utvärtes.

Enzymer finns i alla levande celler (råkost). När maten upphettas försvinner enzymerna. Därför bör vi alltid äta råkost till maten. Matsmältningsenzymerna ser till att det vi äter bryts ned.
Födans tid genom mag-tarm kanalen är ca 10 sek i munnen, 2-120 min i magen, 6 tim i tunntarmen och ca 18 tim i tjocktarmen. Vill du se hur lång tid födan tar på sig i din kanal kan du äta majs och sedan se när de kommer ut.

Jag blir alldeles uppslukad av detta intressanta. Snart är det dags för nästa block som heter Mat som medicin. Då blir det spännande.. Åker ned den 11 mars igen. Till dess blir det pluggande.

Inga kommentarer: