lördag 24 september 2011

En skön helg

Vaknade i morse med en skön känsla i kroppen. Det har varit en lugn och ändå effektiv helg. I fredags när jag gick hem från jobbet så funderade jag på att bjuda hem en väninna på middag, men timmen var ganska sen så jag tänkte, i morgon..

Till saken hör att min man är borta på älgjakt och huset är tomt.

I vilket fall så blev det inget gjort på fredag. Jag hamnade i soffan och gick till sängs redan under Skavlanprogrammet. Sov i 10 timmar. Helt otroligt.

Lördag kändes som en shoppingdag, men jag skulle bara... (som Alfons Åberg). Städade huset, putsade fönster och satte upp nya gardiner i vardagsrummet, tvättade, och plötsligt var klockan 14.30. Såg på cykeltävlingen på TV och lagade middag till mig själv. Det var faktiskt väldigt skönt att vara ensam. Struntade i att bjuda någon på middag utan bara njöt av mitt eget sällskap. Kvällen fortsatte med TV-tittande varvat med Spindelharpan på datorn. ( spindelharpan är den värsta tidstjuven som finns)

Efter ännu en lång natt vaknade jag i morse och kände energin. Dags att vika tvätten från i går, och stryka det som ska strykas. Har just nu två plåtar matbröd på jäsning i köket. Ska ta fram ett paket älgkött ur frysen och koka köttsoppa till middag. Det blir gott med soppa och färskt matbröd.

Reflektionen från denna helg är att det är väl inte så konstigt att det blir så eftersatt med hushållsarbete när man ofta är för trött. Jag gillar faktiskt att putsa och feja när jag har ork. Nu är jag i fatt och klappar mig själv på axeln. Nöjd och utvilad ger mig i kast med veckan som kommer.

1 kommentar:

PUSH-nytt sa...

Det blir inte köttsoppa. Köttet visade sig vara älgfilé. Jag gör marinerad älgkalvsfilé till rostade rotsaker och en vitlökssås på creme fraiche. Troligen ett gott rött till det. Efterrätt blir äppelkaka och kaffe. Inte så pjåkigt en vanlig söndag.