onsdag 4 maj 2011

Så mycket bättre


I dag är det bättre. Konstigt hur kroppen och själen fungerar. Jag skyller en del på det ruskiga väder vi har. Regn, snö och isande vind. Inte är det konstigt att sinnet fryser.

Snart kan vi vandra längs grönskande stigar och glömma dagens isande vårvindar.

Kom att tänka på hur enkelt det är att glädja en människa. Bekräfta genom telefonsamtal, en kram, ett mail eller bara ett enkelt hej när man möts på stan. Vi kan faktiskt göra skillnad genom att säga hej.

Jag minns en händelse för många år sedan när jag var på väg till mitt dåvarande jobb. Regnet stod som spön i backen och mörkret var kompakt på parkeringen där jag ställde bilen. På väg mot dörren fick jag sällskap av en kvinna som arbetade på an annan avdelning, så vi kände varandra bara till utseende. Hon log mot mig och sa att det är väl tur att man har ett jobb som dessutom är inomhus. Vi skildes åt med ett "ha en bra dag".

Jag minns att jag tänkte på henne och den inställning hon förmedlade. För visst är det betydelsefullt hur man ser på saker. Så simpla saker som vädret är ingentig att hänga upp sig på. Det bir inte bättre av att gnälla, snarare sämre. Talar jag hela tiden om hur ruskigt det är så förstärks den känslan. Vi glömmer bort att vi har tak över huvudet och värme husen. Vi har möjlighet att njuta av en varm kopp te , lyssna på favoritmusik eller bjuda en vän på lunch.

Jag avslutar denna lilla betraktelse med önskan om att du tar vara på din dag. Tänk på det som är bra och njut av att finnas till.

Inga kommentarer: