onsdag 18 maj 2011

Naturens skafferi

Sol ute och lite vind. Perfekt för en jobbdag. Idag har jag sorterat papper och försökt sätta in dom i rätt pärm. Varför gör jag inte det direkt när de hamnar på mitt bord? Ofta är det en röra av artiklar, kom-i-håg lappar, protokoll osv. Blir sittande med en del intressanta artiklar, börjar skriva på hälsotips till NSE´s hemsida osv.
Från det ena till det andra. Längtar efter sol och värme mot min törstande hud. Idag läste jag en artikel om brännässlornas fantastiska näringsinnehåll. Det är ju för tokigt att jag ser dom som ett mycket besvärande ogräs.
Nässlor anses bra mot gikt. De proteinrika nässelfröna används inom folkmedicin där de fungerar som vattendrivande medel vid gikt, reumatism, lever- och gallbesvär. Nässlan innehåller vitaminer som karotin(A-vitamin), kalk, kisel, garvämnen, organiska syror, järn, klorofyll och glycokinin. Den stimulerar ämnesomsättningen och är bra mot oren hy.


Recept på ansiktsmask

1/2 msk torkade nässlor
1 msk majsmjöl
1 msk fet grädde
1 msk nässelsaft
1 tsk honung

Blanda alla ingredienser till en tjock välling/smet och bre sedan ut den över ditt rengjorda ansikte, utom runt ögonen.
Låt masken vara ca 5 min. Den här masken förblir fuktig. Skölj sedan försiktigt bort masken med ljummet vatten.
Allra bäst njuter du av din ansiktsmask om du ligger med fötterna på en kudde under tiden. Din hy känns ljuvligt mjuk efter behandlingen


Nässelsoppa

200g späda nässelskott
1liter vatten
1 finhackad gul lök
2 finhackade vitlöksklyftor
30 g smör
2 msk vetemjöl
2 msk grädde

Skölj nässlorna, förväll dem kort tid i kokande vatten. Sila av och spara kokvattnet. Finhacka nässlorna, fräs lök och vitlök och rör ut med kokvattnet och de hackade nässlorna.
Salta och peppra efter behag. Det är gott att krydda soppan med lite muskot.
Låt soppan koka upp och smaka av med lite grädde.
Serveras med ett gott bröd och gärna lite finhackat ägg i.

Soppan ger en riktig vitaminkick så här på våren.

Fler tips kommer vid nästa inlägg

Inga kommentarer: