tisdag 19 oktober 2010

Snåla inte med positiva omdömen


Det är otroligt så lite det behövs för att man ska känna sig väl till mods. Att få lite positiva kommentarer och en klapp på axeln, kan bära långt. Det är viktigt att komma ihåg i kontakt med människor. Tänk inte bara för dig själv att" gud vilken snygg frisyr" eller "vad glad jag blir när du ringer". Säg det högt till vederbörande. Det värmer själen och gör tillvaron roligare.

Jag glömmer aldrig när en väninna berättade om hur hennes make fick positivt omdöme om sin rumpa, av grannfrun. De stod nedanför stegen när han målade huset. Hon berättade hur hon också tittat på honom och konstaterat att grannen hade rätt. På kvällen berättade hon det för maken och såg hur han sträckte på sig och sög in komplimangen.
Det är viktigt att vi ser varandra även när man varit tillsammans ett antal år. Säg det högt. Tack för att du finns i mitt liv. Jag uppskattar att du lagar middag till oss. Vilken snygg profil du får i dom byxorna. Vad snyggt det blev när du klippte dig. Det är inte alltid som föremålet för din uppskattning förmår att visa sin glädje, men det är ändå av värde att säga det.
En komplimang jag verkligen minns var när jag var med på en teambuilding och avslutningen på den var att alla skulle skriva något positivt om varandra. Någon hade skrivit att jag hade en fin rumpa. Jag som alltid haft komplex för att den är för stor. Det papperet med positiva ord sparade jag många år i mitt skrivbord. Det gör gott för självförtroendet.
Skriv gärna en kommentar och delge dina erfarenheter av att ge och få komplimanger / uppskattning

Inga kommentarer: