onsdag 8 september 2010

Flash back

I dag har jag pratat med en klasskompis jag hade i Hillerstorp 1966. Vi var båda nya i klassen och hon kom från Finland. Vad roligt det var att prata med henne. Det planeras klassträff i Hillerstorp den 9 oktober men jag har inte möjlighet att delta. Är faktiskt lite ledsen över det, då det skulle ha varit roligt att se alla. Det har ju gått massor av år sedan jag flyttade tillbaka till kära Norrland.

Jag minns min första dag i klassen. Det var vid första advent och klassens lärare var tillika kantor i kyrkan. De sjöng Dona nobis pacem, som jag aldrig hört tidigare.
I denna skola hade de heller inte skollunch så vi hade matpaket med. Jag minns med fasa dessa mackor och saften vi drack. En dag hade jag tätte eller långfil som det nu heter. Alla tyckte jag hade äcklig mat. Jag älskade det.

Jag minns också min smålandskärlek. Han flyttade någon månad före mig och vi var ledsna båda två. Jag kommer särskilt ihåg en dag när klassen skulle åka till Gnosjö, eller om det var Värnamo, för ett besök på badhuset. När det var dags att gå i badet kom min förälskelse ner och hade skrivit SIV med tuschpenna på hela kroppen. Jag skämdes så jag vägrade bada. Fick gå en promenad med några som var förkylda i stället. Det var kärleksförklaring det.

Nej nu ska jag sluta, för minnena är mer värdefulla för mig än för er, men det är härligt att tänka tillbaka och jag vill veta vad det blev av alla. Hur dom ser ut osv. Hoppas få lite kontakt fastän jag inte kan vara med på träffen.

Inga kommentarer: