måndag 3 maj 2010

Vårbruk


Första måndagen i maj. Vårbruket är igång. Fram med krattan och plocka undan kvistar och annat skräp som tinat fram. Solrosfröna under fågelbordet ligger som en mörk matta mellan de späda grässtråna som kommit upp.

Jag studerar alla de fågelarter som samlas där. Varje pippi är en individ och en och annan verkar vara av den aggressiva sorten. Tänk att även i fåglarnas värld är det en del som vill roffa åt sig mer än de kan äta själva. Kommer det någon fler som vill dela så blir det bråk. Sångkören är fantastisk att lyssna till. Allt från tranorna som flyger över landskapet till hackspetten, bofinkar, sädesärlor, bergfinkar, ärlor och koltrast bland annat, stämmer in i olika stämmor. Vi har ett otal arter på gården.

Ibland blir jag bara sittande vid köksfönstret och tittar på deras kiv. Det tråkiga är att många av dem flyger in i vårt köksfönster. Ibland klarar de livhanken efter att de suttit en stund och återhämtat sig, men ibland blir det ett annat slut. Snart har de ätit upp de sista fröna för i år och de får leta sin föda på annat håll.


Varje dag tar jag även en titt i blomkrukorna och kollar om de frön jag satt har börjat gro. Trumpetblomman har precis kommit upp och efter vårsemestern ska jag förgro luktärter och squash. Tulpanlökarna börjar sticka upp ur jorden och krokusen har kommit riktigt långt. Det är en härlig tid som ligger framför oss. Får vi bara lite värme så kommer det att hända saker.

Inga kommentarer: