måndag 24 maj 2010

Vem är säljare?


Alla, mer eller mindre. Vilka krav ställs det för att bli duktig säljare? Vilka hinder har jag? Ett hinder som blir alltmer tydligt är det där att ringa upp och riskera avspisning. Nej, det vill jag inte. Jag vet ju hur jag själv reagerar om en säljare ringer.

Finns det någon annan väg att få kontakt? Jag vill ju ha personligt möte för att berätta om min(a) produkter.

Priset? Är det rätt? Högt eller lågt?

Under min resa till Rhodos roade jag mig med att studera hur deras säljteknik fungerar. Hur många huvudskakningar och nej får de ta innan de får ett positivt säljavslut, får in en kund på restaurangen, lockas med på båttur, eller lyckas sälja en jacka? Samma inbjudande leende och positiva bemötande så länge kunden är närvarande. Vilken beundransvärd förmåga.

Många börjar med att bjuda på något, kaffe, utsikt, gratis modevisning etc.

Vad kan jag göra för att förbättra min säljteknik?


I kväll är det extraöppet till 20.00 och jag har ställt ut ett bokbord med billig semesterläsning.

Under kvällen erbjuds konditionstest till vårpriset 250:- och de som handlar för 300:- få en lott.

Ska bli spännande att se om det lockar någon.