onsdag 18 augusti 2010

Norrlandstur

I början av augusti åkte vill norrut. Vi besökte Karungi och vår dotters svärföräldrar.


En varm och fin torsdag döptes vårt yngsta barnbarn. På bilden ses stolta föräldrar och gudmor samt en mysig präst. Vackert och högtidligt. Naturligtvis rann det tårar hos mig , som alltid när jag blir rörd.
Storasyster fick hjälp av faster, tillika gudmor, att tända dopljuset.
Nu går semestern mot sitt slut och vi har för närvarande besök av töserna, vilket får mig att tälta, bada, plocka bär, göra pannkaka, läsa sagor, sjunga och leka. Det kommer att bli tomt när de så småningom reser hem.

Nästa inlägg kommer det fler bilder från vår semester
Nu ett recept på GI-pizza som efterfrågats
till 4 portionspizzor behöver du
2 1/2 dl vatten
1/2 pkt jäst
2 tsk salt
3,5 dl siktat dinkelmjöl
3,5 dl fullkornsdinkel
2krm torkad oregano eller basilika
Tomatsås:
1 förpackning krossade tomater
2 msk tomatpure
1 krm malen svarpeppar
salt och vitpeppar
1 vilöksklyfta
Fyllning:
150 g kokt skinka/person
2-3 färska champinjoner/person
riven ost
1 Häll tomatkross i en kastrull och koka upp. Krydda med tomatpure, salt och svartpeppar. Lårr sjuda på svag värme ca 20 min. Pressa ner vitlöken.
2 blanda samman mjöl o salt. Ljumma vatten till 37 gradeer, fingerljummet. Smula i jäst och lös den. Blanda i mjöl lite i taget. Arbeta kraftigt minst 5 min i maskin eller 10 min förhand.'Jäs i 30 min.
3 Knåda degen lätt och kavla ut till 4 små pizzor. Lägg på tomatsås, strö på ost och sedan fyllningen. Grädda i mitten av ugn 7-10 min i 175 grader. Pizzan ska börja bubbla och få vacker färg. Strö eventuellt över torkad oregano

2 kommentarer:

karin sa...

Hm, ser ut som en ordinär pizza, sånär som på mjölet. Eller är det något annat som skiljer den från "vanlig" pizza?

PUSH-nytt sa...

Helt rätt. Det är mjölet som är "hemligheten".
Jag är ju inte så hemma på vanliga pizzor men det tar iaf lång tid innan man blir hungrig igen