lördag 7 augusti 2010

Norrlandstur

Mina fina barnbarn Julia med lillasyster Josefine
Hemma igen efter en tur till Tornedalen. Vilket land vi lever i! Jag slås av vilken vildmark som finns i vårt avlånga land. Vi åkte inlandet från Sollefteå-Lycksele-Arvidsjaur-Luleå-Haparanda-och vidare upp längs Torne älv till byn Kankaanranta där vår senaste familjemedlem blev döpt.

Mil efter mil på raka vägar genom skogar, myrland och små byar med kluriga namn. En och annan ren förirrar sig ut på vägen och tittar storögt när vi passerar.

Väl framme vid målet ser vi en bred stilla Torneälv som välkomnar. Så vackert och så fridfullt.

Den som varit in på min hemsida http://www.pushsolleftea.se/ kan se fotot som ligger högst på sidan. Det är älven jag talar om.

En härlig samvaro under dagarna med dotter, måg och hans familj och vänner som deltog i dopet.

Tack för fina dagar, god mat, och härligt fiske. (senare kommer bilder på laxen som vägde 8kg)

Jag lyssnar ivrigt på det finska språket men där är det omöjligt att gissa sig till vad som sägs. Jag tycker det är intressant och roligt att lyssna till andra språk men det enda jag lärde mig nu var ordet ALE som betyder REA.

En annan erfarenhet var att jag inte ska basta så varmt. Jisses vad jag svettas. Vätskebrist och illamående blev följden. Fick lägga mig och hinka in vatten i flera timmar. Jag lär mig något varje dag.

Jag visar bilder senare när jag lagt över dom. Tills vidare. Njut av sommaren, det gör jag.

Inga kommentarer: