onsdag 17 november 2010

Immunförsvar och annat

Att skriva om det som jag läser är ett bra sätt att plugga. I dag ska jag berätta lite om tarmfloran. Ni vet väl att 70 % av immunförsvaret sitter i magen.
Äkta yoghurt är ett livselexir som renar tarmen från toxiner. En frisk tamflora är viktig för nedbrytning och upptag av födoämnen. Den påverkar utvecklingen av nervsystemet, och det endokrina systemet. Den stimulerar tarmperistaltiken och nybildning av tarmslemhinnans celler.
Vi har ca 400 olika sorters tarmbakterier som tillsammans väger 1,5 kg. Mängden bakterier i tarmen överstiger antalet celler i kroppen.

Bra tillskott för en frisk tarmflora
Fiber:
- lösliga - havregryn, korn, kidneybönor
- olösliga - löses inte upp i trmen utan drar åt sig vatten: loppfrö, linfrö, vetekli
Inta 25-50 gram av båda fibertyperna varje dag
Vitaminer:
- B-vitmin komplex (speciellt biotin)
- C- vitamin
- Matsmältningsbefrämjande örter , ex älggräs som är lenande
- Sammandragande örter
- Bakterie-, svamp-, och parasitdödande örter ex te som är medicinska 3 kkp /dag (Pau Darco)
- Slemhinnelenande örter
Probiotika
Särskilt viktigt om du ätit penicellin

Mycket mycket mer kan sägas men det här är någorlunda greppbart. Jag byter fil till Verum hälsofil. Kokar havregrynsgröt och tillsätter kokosolja. Dricker Pau Darco mellan måltiderna och ser till att ha probiotika om jag behöver fler antibiotikakurer. Sedan tillsätter jag Superfruits antioxidanter för att göra det enklare för kroppen att tillgodogöra sig övriga vitaminer och mineraler ur den mat jag äter.
Jag avstår från vitt mjöl som i sin koncistens lägger plack i tarmen. Förr använde man vetemjöl ovh vatten när man limmade tapeter.!

Inga kommentarer: