tisdag 26 januari 2010

Förebild

I dag skulle jag åka tillsammans med en representant från Åkeriföreningen för att intervjua en ung man, men på grund av väderläget har vi nu bestämt att flytta mötet till måndag. Ärendet var att intervjua en ung man som lyckats minska sin vikt med 40kg under 1 år. En fantastisk bedrift. Jag har följt honom med hälsoprofiler, och det var efter den andra profilen 2008 som han beslöt sig för att ta tag i sin situation. 20 år gammal bestämde han sig.

Hans egen beskrivning av beslutet :- efter att jag träffat dig tänkte jag att det kan ju inte vara så enkelt, men jag ska ge det en chans:- Han bestämde i november 2008 att nu är det slut på läsk, kakor och andra sötsaker. Förutom det har han styrt upp sina måltider så att han äter frukost varje dag, även om arbetsdagen startar vid 04 på morgonen. Havregrynsgröt är basen. Lunch och middag och eventuellt frukt som mellanmål. Motion i form av promenader varje dag, en sträcka på 5 km.
Jag är full av beundran för denne unge man och önskar honom lycka till framöver. Han är beviset för att det går bara man bestämmer sig. Han säger själv att det inte varit lätt alla gånger, men han hade bestämt sig och då finns det inte plats för kakor, läsk, osv. November 2009 hade han gått ner 40 kg.

Själv lär jag mig mycket i dessa möten. Att få förtroendet att prata hälsa, göra konditionstester och diskutera fram eventuella förändringar utan pekpinnar gör mig ödmjuk. Min förhoppning är att fler ska ta chansen, se möjligheterna och fram för allt , aktivt ta ansvar för sin hälsa så långt det är möjligt.

Nu ska jag själv ringa upp min läkare för att få besked på min röntgen som gjordes i fredags. Det är ju så att det är jag som är mest intresserad av min hälsa och läkarna tror att det är ok. att vänta. Nu har jag väntat nog.

Vill du veta mer om hälsoprofiler och hur jag jobbar så finns det en länk på min hemsida www.pushsolleftea.se där du kan se en film. Se längst ner i rutan på startsidan

Inga kommentarer: