söndag 24 januari 2010

Kontrolldag




I fredags var det dags för min första kontroll efter avslutad cellgiftsbehandling. Jag blev kallad till Sollefteå sjukhus för CT-röntgen (kontraströntgen). Med viss bävan, men ändå en längtan efter att få ett svar som säger att jag nu är canserfri, gick jag till det bokade mötet






En timme före undersökningen anlände jag till väntrummet och blev bjuden på deras cocktail. 1 liter kontrastvätska som ska drickas under 1 timme. Smakar lite lakrits. Det gick bra att få i sig, men en kopp till hade varitsvårt.




Så kom då de underbara människor som arbetar på röntgen och ropade upp mig. Jag fick lägga mig på britsen och få en nål i armen för ytterligare kontrast i blodbanorna. Känner mig nästan självlysande. Så var det dags. Andas in djupt, håll andan.. andas som vanligt. Efter några omgångar var det klart och jag åkte hem.





När jag kom hem välkomnades jag av våra vilda vänner. Rådjuren kalasade på fågelfrö vid vårt köksfönster. Helt orädda.

Nu är det måndag och jag väntar på att min läkare ska ringa och ge besked på röntgenrsultatet. Detta kommer att tillhöra min vardag under några år. Att mobilisera för kontroller och att höra resultatet. Att fortsätta leva livet och planera för framtiden. Att njuta av vanliga dagar, och att ha en tillit till att allt blir till det bästa.

1 kommentar:

Anita Löfstedt sa...

Hoppas allt ser bra ut med dina prover
Kram // anita