lördag 20 februari 2010

På tal om målbilder

Hörde ni Anna Haags kommentar när hon på upploppet kände sig helt slut? -Nej, jag ska ha en medalj! Så orkade hon samla de sista krafterna för att spurta till sig ett OS-silver. Stort Grattis till ännu en fantastisk idrottsprestation. Nu vet hon hur det känns, ett glädjerus som hon i sin fortsatta karriär kan minnas och utnyttja i sin satsning mot nya mål.

För att nyttja erfarenheten från idrottens värld kan vi gå tillbaka och minnas när vi kände glädje och lycka senast. Hur kändes det? Var någonstans i kroppen känns det som mest? Kan jag få den känslan att sprida sig i hela kroppen så kan jag använda mig av den när jag ska prestera något som kan vara allt från tentamen, arbetsuppgifter, eller något så simpelt som att städa sitt hem. Föreställ dig den underbara känslan av glädje och tillfredsställelse och se dig själv utföra din prestation med den känslan i kroppen. Övning ger färdighet. Funkar det inte vid första försöket så öva igen. Målbilden ett rent snyggt hem kombinerat med känslan av lycka och välmående är väl inte så dumt. / Lycka till

Inga kommentarer: