torsdag 11 februari 2010

Sura tanter

Ibland har jag svårt att hålla mig för skratt när folk ilsknar till. Detta hände mig igår.
Det ringde upp en försäljare från ett företag i södra Sverige. Kvinnan lät lite äldre på rösten och hade en lätt skorrande dialekt. Hon började samtalet med att säga att hon inte hittade min hemsida.
- Nähä

- Har du nån hemsida?

- Ja. Vad är ditt ärende?

- Vi arbetar med att marknadsföra företag på nätet och vi har uppmärksammat att vi förlorat marknadsandelar i ditt område. Därför gör vi en satsning och erbjuder oss att göra en hemsida där du får synas

-Vad vill du sälja till mig?

-Har du nån hemsida?

- Ja, jag har en fungerande hemsida och en bra support så jag...

Oj, där la hon på i mitt öra. Vilka surtanter det finns. Inte konstigt att marknadsandelarna sjunker.
Det här har blivit en del av mina arbetsuppgifter, att sålla bland alla erbjudande som försäljarna talar sig varma för. En del är ju faktiskt mer lyckosam än den här damen, men jag har tränat på att säga nej. Har kommit på att det är viktigt att ta kommandot över samtalet och sedan tacka för att de hört av sig just till mig, men tyvärr... Trevlig fortsättning på dagen och lycka till i nästa samtal.
Man behöver inte vara otrevlig även om en del lockar fram det sämsta hos mig. Träna på att vara nejsägare

1 kommentar:

Anita Löfstedt sa...

Ja du jag har nog fått samtal från samma företag som dig och igår var det en försäljare som började med att kalla oss för Skellefteå Camping ??? gissa om vi handlade av honom ? nu har jag börjat att lära mig att säga nej och de är inte alltid så lätt. Det borde finnas kurser för att lära sig att säga NEJ!