torsdag 18 februari 2010

Tankens kraft

Att vistas vid vatten är bra när man funderar över sina val i livet. Vatten som är en förutsättning för liv
OS -dramatiken fyller media och mig med. Jag fylls av beundran för alla prestationer, stora som små. Bara att ta sig dit är ju år av förberedelser. Björn Ferry berättade om sin målbild att komma till skjutvallen och känna glädje. Charlotte Kalla berättade om hur hon ända sedan hon lärt sig att OS fanns, drömt om att vara med och vinna medaljer. Anja Pärssons fantastiska förmåga att bita ihop och ge målbilden en chans. Ja det är många, både svenska och internationella hjältar som nu lever sin dröm, som testar sin målbild, som ser om den mentala förmågan i samverkan med det fysiska förutsättningarna räcker till. Vi är mer eller mindre förberedda och ibland glömmer vi att förbereda oss mentalt både för framgångar och för eventuella bakslag och misslyckanden. Hur gör jag om det inte blir som jag tänkt? Hur blir det om jag lyckas? Klarar jag av framgångarna och dess följder?

Hur kan vi omsätta detta till vardagen? Vad är din målbild? På skoj kollade jag spåkulan på facebook och den sa mig idag att satsa högt så har du allt att vinna. Min son som redan som 8-åring var en klok pojke formulerade det så här- mamma, man måste ju tro att man kan, annars får man ju aldrig göra något.

Vad är din målbild, vad vill du? Ibland är det svårt att formulera vad man vill. Att sätta ord på visionerna gör dom mer verkliga och då kanske jag även behöver fundera över en strategi att ta mig dit. Farligt eller härligt? Tankens kraft är som bekant stark så det gäller att vara övertygad om att det är det här jag vill när jag lägger målbilden. Lycka till. Nu ska jag visionera min framtid.

2 kommentarer:

Anita Löfstedt sa...

Ja att tävla i Os kräver nog väldigt stor träning av psyket och att sätta upp målbilder . Men Helena Jonsson har vi höjt så mycket till skyarna som om allt har hängt på henne och att det BARA är hon som skall ta medaljer till OSS ja som om om hon har lovat oss något jag lider verkligen med henne och det är nu hon behöver stöd från alla som höjt hon till skyarna // Men som den sanna optimist jag är så tror jag ändå att hon kommer igen :)

Anonym sa...

Jag håller med dig. Inte konstigt att hon svajar när hon fått bära hela Sveriges OS-förhoppningar. Jag hoppas hon orkar fokusera och komma igen. Kanske inte under OS denna gång, men senare.