tisdag 2 februari 2010

Hälsoarbete i åkeribranchen


I går var jag i Ramsele tillsammans med åkeriföreningens representant. Vi kom oss äntligen iväg för att göra intervjun med den unge man som lyckats med sin livsstilsförändring efter att ha coachats genom hälsoprofiler. Jag är mäkta stolt över honom. Mer om den artikeln kommer senare.
Det var en riktigt kylig morgon, -33 när jag steg upp. Spännande att åka de 7 milen. Vi fick även bromsa in för 3 mäktiga älgar om ansåg sig ha hittat ett övergångsställe.
Under dagen intervjuades även företagsledningen för att höra vad de har för uppfattning om hälsoprofiler och hälsoarbete i stort.

Chefen som är född på 30-talet har en god kunskap om vikten av att ta vara på sin kropp och själ. Han uttryckte det väldigt målande att han inte vill se sina unga smidiga medarbetare bli som chaufförer ofta utvecklades under 50-60 talet. Han berättade att de medarbetare han haft då, var antingen döda eller handikappade. Själv beskrev han lyckan över att kunna äga sin tid och gå ut i skogen. Gärna på skidor så här års. En fin förebild för de män som mestadels vistas i en lastbilshytt.


I dag ska jag nu planera för ett friskvårdsdygn för ovan nämnda företag. Det ska innehålla föreläsning och eget grupparbete, varvat med god mat och motionsaktivitet. Ännu ett tillfälle att inhämta kunskap och få ytterligare argument för hälsoarbete för de som deltar.
Det är fantastiskt roligt att samarbeta med ett företag som i arbetsmiljöarbetet också tar aktivt ansvar för de anställdas hälsa.
Vill du läsa mer om Åkeriföreningens projekt kan du hitta en länk från min hemsida. www.pushsolleftea.se

Inga kommentarer: