torsdag 4 mars 2010

Kungen återtar makten

Rubriken kan verka provocerande, men idag när jag öppnade rullgardinen och såg temperaturen så förstod jag att Kung Bore inte tänker abdikera trots allt. Kvicksilvret var ännu en gång nere på -25. Himlen är helt klar och solen har precis tagit sig över bergskammen. Jag bugar mig för övermakten och ber om dagsmeja. Lite takdropp skulle sitta fint så här inför helgen.

Vi funderar så smått på att söka oss ut på isen och pimpla abborre om temperaturen stiger så det upplevs behagligt att vara ute. En öppen eld, en kopp varmt te och hembakat surdegsbröd, förgyller utflykten. Det gäller att ta till vara ljuset och fylla tillvaron med positiva saker. Klä sig varmt, särskilt på fötterna, trevligt sällskap, god matsäck och sol.
I eftermiddag ska brödet bakas efter detta recept.

Det här behöver du:
50 g jäst
5 dl krossade tomater
7 dl vetemjöl ( kan bytas mot dinkelmjöl)
7 dl rågsikt
2 dl surdeg
0,5 dl maltsirap ( kan bytas mot honung)
2 msk olivolja
2 msk salt
2 msk oregano
Till pensling: äggulor

Gör så här:
Ljumma de krossade tomaterna och tillsätt jästen
Blanda ner mjölet, surdeg, sirap, oregano, olivolja, och salt.
Blanda och bearbeta degen 5-10 min. Låt vila övertäckt i 30 min.
Dela degen i 3-4 bitar som formas runda. Lägg på plåt och jäs ytterligare 60 min.
Pensla bröden med ägg och snitta dem som en tomat
Grädda i ugn i 200 grader i 30 minuter

Brödet är jättegott till soppa och ger lite Italiensk feeling.

1 kommentar:

Anita Löfstedt sa...

Hej Siv-britt , Nu är vi framme i Åre och på vägen hit tänkte jag plötsligt på dig och vet du varför jo för du sa att jag skulle njuta av färden och vad gör jag jo sitter med mobilen hela vägen och guidar campinggäster till stugor:)) Men nu har vi landat och jag med ett glas vin i handen . Ha en skön helg och vecka // Anita