tisdag 2 mars 2010

Dyrt eller billigt?

Tittar ut genom fönstret och bestämmer mig för att skippa morgonpromenaden idag igen. Det blåser och yr och är -8 grader. I stället reflekterar jag över de frågeställningar vi diskuterade på kursen igår. Vi talade om pengar, att ta betalt, att betala och att få betalt. Det är inte så enkelt det där. Vad är rätt pris? Hur prissätter man en tjänst? En vara är lite enklare att prissätta då du har ett inköpspris osv. En tjänst ska prissättas utifrån kunskap, utbildning, tillgänglighet, kokurrenternas prissättning, etc. Det är lätt att påverkas både från Jante och Luther. Inte för dyrt, men inte heller för billigt.
En viss misstänksamhet smyger in om varan är för billig. Varför är det billigare? Jag betalar gärna för kvalitet och ett positivt bemötande. Tänker på hur lätt det är att döma ut en butik om jag blivit betjänad av en snorkig, småsur individ. Tvärtemot är det lockande att gå in i butiken igen om de som jobbar är positiva och trevliga, även om jag inte alltid får med mig en vara ut. Jag kommer säkert tillbaka.
Likadant är det när jag ringer till olika ställen. Somliga har en fantastisk förmåga att verka glada över att just jag har ringt. Andra verkar mest besvärade. Vare sig det är en offentlig kontakt eller mer personlig är närvaron i samtalet grundbulten i ett positivt möte.

På måndag den 8 mars är det Internationella kvinnodagen och jag uppmärksammar det genom att skänka en lott till alla kvinnor som tar massage hos mig den dagen. Det finns en chans att vinna 250 000:- . Tänk vad roligt om någon av mina kunder vinner en storvinst på den lotten. Lek med tanken att du just fått en skön behandling och när du går hem skrapar du lotten och upptäcker att du just vunnit en storvinst...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu provar jag att kommentera...för visst är det för tidigt att ge upp

Jag kan tänka mig e mycket lätt massage men det behöver inte vara den 8 mars...

PUSH-nytt sa...

Vi hörs på telefon och bokar när det passar. Du är varmt välkommen