måndag 8 mars 2010

En dag på jobbet

I går var det Internationella kvinnodagen och jag reflekterar över de möten jag hade igår. Idel kvinnor som unnar sig massage och annan omvårdnad. Min yngsta kund var en tjej som pluggar på gymnasiet. En högpresterande tjej som pluggar, tränar och satsar på det hon gör. En klok kvinna i början av vuxenlivet. Jag har följt henne några år och vi har kommit att tala om både träning, målbilder, vila och livet. Jag beundrar ungdomar som med sin kunskap tar ställning och söker möjligheter i stället för hinder.


Min äldsta kund i går var en kvinna i åldern runt de 70. Hon har med sin livserfarenhet en annan utgångspunkt. Ändå är de ganska lika. De är båda kvinnor med en stark vilja, har förståelse för vikten av balans i livet. Att det är okey att säga nej ibland, att uttala sin ståndpunkt och ta hand om sin hälsa.

De båda kvinnorna är en del av rikedomen att arbeta med bland annat massage. Jag får möjlighet att arbeta med dem. Att massera och släppa spänningar, att ge träningsråd, kostråd och tips på övningar för egenvård mm.

Jag vill påstå att jag har ett fantastiskt jobb. Själv känner jag en stor ödmjukhet inför det förtroende jag får när kunden kommer. Känslan efter en dag som igår är mycket positiv.

Att kunna hjälpa någon till avslappning, mindre smärta, etc och när hon går få ett leende till avsked och ett löfte om att komma tillbaka. Man behöver inte ha ont för att ta massage. Det är för att inte senare få ont, man ska underhålla kroppen med jämna mellanrum. Som att man servar bilen och besiktar den. Du som funderar på att prova en behandling rekommenderar jag att söka en certifierad terapeut. För att hitta någon på din hemort kan du söka på kroppsterapeuternas hemsida. www.kroppsterapeuterna.se Här finns endast terapeuter med godkänd utbildning.

Inga kommentarer: