söndag 11 april 2010

Äntligen

Äntligen värmer solen så vi kan flytta våra måltider utomhus. I lördags var det dags för första middagen på uteplatsen. Vi har en gammaldags uteplats utan inglasning, vilket gör att vi är väderberoende. Det gör också att vi njuter av solen i dess fulla kraft.
Eftersom jag arbetar med kurser i GI-metoden så vill jag visa på en GI rätt middag som inte är så märkvärdig och ändå festlig. Älgstek med rostade grönsaker och potatis. Till det rött vin. Vad som inte är så GI rätt är fullkornstunnbrödet, men jag åt det med bregott och ost vilket sänker Gi. Till efterätt blev det kaffe och mörk choklad. Mätt och nöjd vinklade jag ryggstödet bakåt och blundade en stund

Med stigande temperatur beslöt jag mig för att sova för öppet fönster. Det blir härligt svalt i sovrummet när utetemperaturen går under noll på kvällskvisten.

Jag vaknade rätt tidigt till ljudet av fågelkvitter. Upp och på med träningskläder för en morgonpromenad. Bäst att gå medans det är fruset så man slipper klafsa i leran. Väl hemma avslutade jag med nybörjaryoga för min stela lekamen. Vilken underbar start på en ny vecka. Jag tackar för att jag får leva så här. Att jag har möjlighet att börja min vecka på detta sätt. Att jag har en plats att njuta av, att bo på, någon att uppleva detta tillsammans med. Jag säger som min svåger brukar uttrycka det- fasen vad vi har det bra; slut citat
Det dröjer innan jag kan utföra balansakten som kvinnan i instruktionsfilmen. Det stramar både här och där, men jag övar lugnt och blir lite bättre för varje gång. Min kropp kommer att tillåta mer och mer av dessa krumbukter om jag skyndar långsamt och lyssnar på signalerna.


Inga kommentarer: