måndag 12 april 2010

Frukostträff


I morse blev det fart på mig minsann. Jag klädde mig för min morgonpromenad och kollade för säkerhets skull när första kund skulle komma. Hjälp, om 35 minuter skulle jag vara hos Hälsobagarn för frukostmöte med Q-nätverket. Snabbt ändrade planer. In i duschen, på med ansiktet och iväg.
Jag kom i tid. Under en god GI-frukost bestående av fil, bär, nötter och frön och ett gott bröd med kaffe berättade min kollega Marina Gyllander om attityder. Vad är det som gör att vissa ser ut att leva livet på en räkmacka medan andra hela tiden fastnar? Ung eller gammal, det ser likdant ut.
Är en påtvingad förändring en möjlighet eller din största olycka?
Föreställ dig att du blir uppsagd från arbetet. Du kan välja att se det som en chans att få göra något nytt, att utbilda sig, starta eget, flytta etc...
Du kan också välja att fokusera på eländet,sämre ekonomi, jag kommer aldrig att få ett nytt jobb, får jag något så är det säkert i en annan landsända..etc
Det du fokuserar dina tankar på blir också din sanning. Med en positiv syn på förändringen kan bilden av ett drömjobb göra att jag agerar för att förverkliga drömmen. Jag ringer de samtal som behövs, träffar de människor som kan hjälpa mig, förbereder mig för en nystart i livet, och allt det med en bra känsla.
Tanken ger en känsla som leder till handling. Detta gäller både positivt och negativt laddade tankar.
Vad är målet? Mitt övegripande mål är att må så bra jag kan varje dag, utifrån där jag befinner mig just nu. Hur kommer jag dit? Mitt fokus ligger på att förstärka det friska, att utmana min hjärna, att göra något nytt som stimulerar och fyller mig med energi. Vad det är? Min kunskap om friskvård och hälsa är en bra grund, att arbeta med mental träning en annan resurs. Att lyssna och lära av andra och att våga misslyckas utan att allt rasar. Det fina är att jag får ta nya tag, börja om, göra nytt. Vissa saker tar längre tid än jag planerat, men vet jag vart jag ska så gäller det att hitta vägen.

Inga kommentarer: