måndag 19 april 2010

Rädslor

Denna vecka är det tema canser på TV. 18.30 på SVT kan man följa programmet. I måndags handlade programmet om canserbloggar och i går var det om en Israelisk ung kvinna som fått bröstcanser. I studion satt läkare, anhöriga och canserdrabbade.

Jag känner att jag vill se programmen, men samtidigt så är det tungt. Vad jag hittills sett så är det informativt och upplysande. Man visar från olika sidor och belyser frågor som man kan ha både som sjuk, anhörig eller vän.

Jag håller med flera av de som intervuas. Vi behöver massor av information. Vad är det som sker? När ska det bli en ny undersökning? Hur går den till? Var ska den göras? Hur kommer det att kännas? Hur sjuk kommer jag att bli? Måste jag..... Frågorna är många och ibland är det inte möjligt att svara. Men frågorna måste gå att ställa.

För mig och för flera av de som deltar i programmen framhålls att anhöriga och vänner är det viktigaste i livet. Jag blev verkligen medveten om deras betydelse när jag var sjuk. Tack alla ni som bryr er. För kramar, hälsningar, lyckönskningar, frukt, blommor och framför allt närvaro. Utan er skulle det vara mycket svårare.

Inga kommentarer: